Måske har du lige som jeg hængt cyklen op i vinterperioden og går nu blot og venter på at det skal blive forår igen, så cyklen igen kan komme ned fra væggen og ud på landevejen.
Men mens vi venter på dette er der ikke noget i vejen for at tage cyklen ned fra væggen, se den rigtigt godt efter og give den en ekstra vintervedligeholdelse og en tidlig forårsklargøring, så det hele bare spiller og fungere 100% når foråret banker på døren!
Start fra toppen af cyklen!
Den bedste måde at sikre dig at du kommer igennem hele cyklen er ved at starte fra toppen af og så bevæge dig nedefter. Så det er lige præcis hvad jeg vil gøre i dette indlæg.
Vinteren er mild i år, så vejret er med os… og vi kan derfor sagtens stå udenfor uden at fryse bagen ud af bukserne, eller er du så heldig at have en garage eller måske en cykelkælder, så er det jo bare endnu bedre når vi laver vores forårsklargøring.
Personligt vil jeg anbefale dig en arbejdsstand, der gør nemlig arbejdet på cyklen, så meget nemmere. Så har du ikke en sådan, så skulle du overveje om det ikke var noget for dig?
Bremsegreb og gearskiftegreb!
Her er der kun tale om smøring og dette gøres nemmest ved at du trækker bremsegrebet an og smører med en spray ind i selve grebet i den lille sprække der kommer til syne i toppen af grebet.
Smøring af selve gearskiftet gøres ved at spraye smørelse ind i siden af grebet og ved at aktivere gearskiftegrebet og spraye smørelse ind i den modsatte side af grebet.
Du kan bruge en almindelig kædespray, en tør kædespray eller den velkendte WD40.
Forgaffelrør, kronrør og frempind!
Afmonter forgaflen og smør et lag fedt på selve forgaffelrøret (stilken) som går op i kronrøret. Husk også at smøre det leje er der imellem forgaflen og bunden af kromrøret.
Skal du have ny frempind, så kan du ligeså godt gøre det nu når du har afmonteret forgaflen.
Det kan være at du i løbet af sommeren har ændret din kørestil og køre egenskaber en lille smule. Så behovet for at komme længere ned eller højere på, samt længere frem eller længere tilbage er opstået.
Sadelpind!
Smør sadelpinden i hele sin længde (det som sidder nede i cyklen) med fedt og smør også skruerne der holder sadelpinden på plads.
Inden du løsner sadelpinden, kan du med fordel sætte et stykke tape rundt om sadelpinden og på den måde angive højden. Så skal du ikke stå bagefter og måle for at få den korrekte sadelhøjde igen.
For- og bagbremser!
Kontroller at bremseklodserne er intakte og at de ikke er nedslidte, justering af bremserne således at du har en så kort frigang som muligt, sagt på en anden måde, sørg for at bremseklodserne sidder ca. 1-2 mm. fra fælgen.
Sørg for at justerer højden på bremseklodserne, således at de rammer fælgen og ikke rammer dækket!
Smør alle bevægelige dele på bremserne, husk også quick releasen hvor bremsekablet er monteret!
For- og bagskifter!
Smør alle bevægelig dele på din for- og bagskifter. I sommer perioden bruger jeg den samme spray som jeg bruger på kassetten og kæden. Men her i forbindelse med vintervedligeholdelsen bruger jeg WD40.
Ønsker du ikke at bruge WD40, så kan du i stedet bruge en “tør” kædespray på din for- og bagskifter!
Er pulleyhjulene slidte, skal de skiftes, således at du bevarer et optimalt gearskifte!
Tandhjul, kassette og kæde!
Sørg for at dine forreste tandhjul, din kassette og cykelkæde er gjort rigtigt ren og giv dem et lag smøring. Personligt bruger jeg den almindelige WD40 som smøring, når jeg ikke skal ud og køre på cyklen i en længere periode.
Foruden at det smører godt, så holder det også fugt og evt. kondensvand væk fra det område som det sprayes på… så det er helt fint som vinter smøremiddel på tandhjul og kassette i forbindelse med vinteropbevaringen.
Du kan tjekke en gang imellem og tandhjul, kassette og kæde stadigvæk klister ved berøring, at smøringen ikke er blevet tør… skulle det ske, så giver du blot komponenterne en ekstra omgang.
Vedligeholdelse og smøring af baghjulslejer, skulle dette være nødvendigt, kan du læse mere om her – vedligeholdelse og smøering af baghjulslejer.
Krank og pedaler!
Har du været nede og ligge i løbet af sommer sæsonen og er dine pedaler blevet ridset og skrammet, så er et sæt nye pedaler også noget som du kan hygge dig med i vinter pausen.
Det kan også være at dine pedaler blot er blevet løse når du klikker dig fast med cykelskoen, eller du simpelthen bare vil have nogle andre pedaler på cyklen.
Beholder du dine gamle pedaler på cyklen, så kan du evt. løsne dem og smøre et nyt lag fedt på gevindet, eller hvis du ikke løsner dem, så giv dem en omgang WD40 der hvor gevindet går ind til selve pedalarmen.
Spray også på de spændings fjedre der sidder i selve pedalen og som er med til at holde din cykelsko fast til pedalen, simpelthen for at holde evt. fugt væk.
Kører din krank som den skal, kan du nøjes med at give den en god tyk olie imellem pedalarmen og selve krankhuset. Kranken er et forholdsvis lukket system, men der skal nok “sive” lidt olie ned på krankakslen alligevel.
Er lejerne i selve kranken gået i stykker og skal skiftes, så kan du se hvordan dette gøres her – Udskiftning af krankboks med BSA gevind.
Quick release!
Ikke så meget at sige her, andet end at smøre quick releasen med en spray og selve akslen som går igennem hjulnavet med fedt.
Det kan selvfølgelig også være at du trænger til et nyt sæt quick release, måske for at “pimpe” cyklen lidt.
Dæk og lufttryk!
Trænger dine dæk til at blive udskiftet, så kan du lige så godt bruge vinterpausen til at få gjort dette. Og sørg for at dækket er pumpet op til max. dæktryk vinteren igennem, det kan nemlig godt tabe en del luft i løbet af de 4-5 måneder som vinteren perioden godt kan vare!
Forårsklargøring!
Måske syntes du det er lige tidligt nok og det kan der selvfølgelig være noget om. Men inden vi ser os om, så er vinteren forbi og foråret banker på døren og så er de rart at cyklen er køreklar.
Nu er der jo heller ikke nogen der siger at du skal foretage hele klargøringen på én gang, det er tilladt at hygge sig med de små forbedringer og snuppe forårsklargøringen i små tempi 🙂
Rigtig god fornøjelse og tak fordi du læste med!