Schwalbe cykeldæk stammer fra Tyskland og bliver også produceret i Tyskland. Schwalbe’s produktion er udelukkende koncentreret omkring cykeldæk og slanger. Denne målrettede fokus har resulteret i at Schwalbe udvikler og producerer et af de absolutte bedste cykeldæk på markedet og med en kæmpestor succes.
Schwalbe kanttrådsdæk og foldedæk!
Mærke | Billede | Model | Dæktype | Info | Læs mere! |
---|---|---|---|---|---|
Schwalbe Marathon Plus SmartGuard Tråddæk | Kanttråd | 5 mm punkterings beskyttelse 67 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe Marathon GreenGuard Tråddæk | Kanttråd | 3 mm punkterings beskyttelse 67 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe Delta Plus PunctureGuard Tråddæk | Kanttråd | 3 mm punkterings beskyttelse 50 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe Durano Plus SmartGuard | Kanttråd Foldedæk | 5 mm punkterings beskyttelse 67 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe Durano RaceGuard | Foldedæk | RaceGuard beskyttelsesindlæg 67 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe Lugano Kevlar-Guard | Foldedæk | 50 EPI | Læs mere! | ||
Schwalbe One V-Guard | Foldedæk | V-Guard punkteringsbeskyttelse 127 EPI Konkurrence dæk | Læs mere! | ||
Schwalbe One Tubeless | Foldedæk | 127 EPI Konkurrence dæk | Læs mere! |
Schwalbe cykeldæk!
Schwalbe blev grundlagt i 1922 af familien Bohle og firmaet ledes i dag af 3. generation. Hovedkontoret ligger fortsat i Tyskland, men Schwalbe har også datterselskaber i lande som Frankrig, England, Indonesien, Italien og Holland. Alt i alt distribuerer Schwalbe deres cykeldæk og cykelslanger til over 40 lande.
Du kan ikke købe Schwalbe cykeldæk og cykelslanger overalt, de har simpelthen valgt at distribuerer og sælge deres produkter via fagfolk for netop at give deres kunder den bedste hjælp, råd og vejledning, således at du som kunde er sikker på at få lige præcis det Schwalbe cykeldæk der passer bedst til dit behov.
Schwalbe råder over et kæmpe udvalg at forskellige cykeldæk og dette udvalg dækker stort set alle tænkelige behov. Det der udmærker sig ved Schwalbe cykeldæk, er at de stort set alle sammen har en eller anden form for punkteringsbeskyttelse.
Dækkene udmærker sig endvidere ved at de er lette at montere, uanset om der er tale om kanttrådsdæk eller foldedæk.
Schwalbe kanttrådsdæk!
Kanttrådsdæk benyttes primært til den almindelige cykel. Det er nogle kraftige cykeldæk som vejer lidt mere en f.eks. foldedæk grundet den kanttråd som er vulkaniseret ind i kanten på cykeldækket.
Der er en kraftig punkteringsbeskyttelse indlagt i disse dæk og der er et også kraftigt slidbane mønster på selve dækket. Der er som regel refleks på dæksiderne, samt et ekstra gummilag på dæksiderne, som beskytter mod snitskader.
Montering og afmontering af kanttrådsdæk klares bedst med dækjern og min erfaring fortæller mig at dækjernene skal være af jern, plastik dækjern kan ikke klare opgaven ligeså nemt.
Schwalbe foldedæk!
Foldedæk benyttes primært til racercykler. Foldedæk har ikke en kanttråd vulkaniseret ind i kanten på cykeldækket og derfor vejer foldedækkene også en smule mindre end det almindelige kanttrådsdæk.
Enkelte foldedæk findes også med den kraftige punkteringsbeskyttelse. På foldedæk bruges der ikke et så kraftigt slidbane mønster som du kender det fra kanttrådsdæk, dette skyldes primært at foldedæk benyttes på racercykler – og til netop dette formål er det bedre med så meget gummi i asfalten som overhovedet muligt for at få et så godt vejgreb som overhovedet muligt.
Montering af foldedæk klares nemt med dækjern af plastik, eller det kan også godt lade sig gøre uden brug af dækjern, såfremt du har nogle gode fingerkræfter.
Ved afmontering af foldedæk, vil jeg anbefale brug af dækjern, det er langt det nemmeste.
EPI – hvad er det?
Ligesom et bildæk, har et cykeldæk også en karkasse. En karkasse består af en masse tråde som ligger i et bestemt mønster og krydser hinanden. Schwalbe kalder dette for EPI (Ends Per Inch), oversat til dansk, betyder det ender pr. tomme.
Andre cykeldæk producenter kalder dette for TPI (Treads Per Inch), som oversat til dansk, betyder tråde pr. tomme. Trådene i Schwalbe cykeldæk er lavet af nylon.
For at sammenligne Schwalbes cykeldæk med andre producenter, så skal du gange Schwalbe EPI med tre for at få reslutatet i TPI. Et eks. kunne være 67 EPI x 3 = 201 TPI.
Jo højere EPI eller TPI, jo bedre karkasse har dækket og jo er bedre er dækket dermed også beskyttet i forhold til en evt. punktering. Et rigtigt godt dæk har en TPI på ca. 200 TPI.
Find den rigtige dækstørrelse!
For at finde den rigtige dækstørrelse til din cykel, skal du blot kigge efter nogle tal som står på siden af det cykeldæk der allerede sidder monteret på dine hjul.
Der er nogle forskellige typer af måleenheder som fortæller dig hvilken størrelse dæk som du skal bruge – men frygt ikke, det fremgår af det dæk som der allerede sider på din cykel.
De forskellige målenheder er… ETRTO mål, Engelsk mål, Fransk mål og Tysk mål. Som standard vil du stort set altid kunne finde enten et ETRTO mål eller et Fransk mål… og i mange tilfælde står begge mål på cykeldækket.
Målene på et almindelig cykeldæk til en almindelig cykel, vil derfor se således ud…
- ETRTO mål = 37-622
- Fransk mål = 700 x 35c
… og det er begge to mål som du helt sikkert har set skrevet på siden af dine cykeldæk.
I dette tilfælde fortæller ETRTO målet 37-622 at tallet 37 er bredden på dækket og 622 er diameteren på dækket. Du kan godt montere et bredere eller smallere dæk, end det der allerede sidder på cyklen, så skal du blot kigge efter at tallet er større eller mindre end f.eks. 37. Dog skal fælgen altid være smallere end dækket. Tallet 622 må du derimod ikke gå på kompromis med, da det er diameteren på dækket.
Bemærk venligst, at såfremt du vælger et bredere cykeldæk skal du være opmærksom på at dækket bliver en smule højere. Derfor skal du huske at undersøge om der rent faktisk er plads til et højere dæk ved forgaflen og baggaflen, samt ved dine skærme.
Vedligeholdelse!
På alle Schwalbe cykeldæk står der angivet hvor mange BAR (lufttryk) som cykeldækket skal pumpes op med! Sørg altid for at cykeldækket er pumpet på inden for det dæktryk som der er anvist. Dæktrykket bør kontrolleres med jævne mellemrum, hvilket jeg vil anbefale til ca. 1 gang hver uge
Samtidigt med at du tjekker dæktrykket, så er det også en rigtig god idé at undersøge om der skulle sidde evt. småsten fast i dækket. Sørg for at få dem fjernet, således at de ikke gnaver sig længere ned i cykeldækket over tid.