Jo flere kilometer du kører på din cykel, jo mere og mere slidte bliver dine cykeldæk og med tiden skal de udskiftes… enten til nogen magen til eller måske til en kvalitet højere op på skalaen.
Billedet herunder viser mit bagdæk efter ca. 2700 kilometer. Det er godt slidt og den store flænge på billedet er faktisk kun min anden punktering på de ca. 2700 kilometer som jeg har kørt siden maj måned her i 2015.
Dækket kommer fra tyske Schwalbe og hedder Lugano Active, det er et rigtigt godt dæk. Det er let, ruller fint og er nemt at afmontere og montere igen ved punktering. Det er et kanttrådsdæk (laves også som foldedæk) og det bruges sammen med slange – med andre ord, det er ikke et slangeløst dæk.
Hvilket dæk skulle jeg nu vælge, da det er blevet tid for udskiftning. Jeg har været rigtigt godt tilfreds med dækkene fra Schwalbe, så derfor ville jeg fortsætte med at bruge dette mærke. Så jeg gik i gang med at læse lidt “teknisk data” om de forskellige dæk på Schwalbe’s egen hjemmeside og her faldt jeg bl.a. over denne video som viser deres produktion, med dansk fortælling.
Det er vigtigt med en god karkasse!
Hvad er en karkasse? En karkasse er et vævet trådnet som der ligger i tre lag (der kan være undtagelser hos andre producenter), jo tættere dette trådnet er, jo bedre karkasse og jo bedre punkteringsbeskyttelse.
Tætheden på dette trådnet omtales enten som EPI (Ends Per Inch) eller som TPI (Treads Per Inch). Bruges enheden EPI skal du gange tallet med 3, da der kun oplyses antal tråde på det ene lag. Bruges enheden TPI er der tales om det samlet antal tråde i alle tre lag.
Gummiblandingen er selvfølgelig også en vigtig faktor, jo bedre gummiblanding, jo bedre cykeldæk…
I princippet, jo mere tætmasket en karkasse er vævet, jo højere er kvaliteten af dækket. En tæt karkasse er vigtig for en lav rullemodstand og gode køreegenskaber. Samtidig, stiger punkterings beskyttelsen , fordi en karkasse med stor strengdensitet er vanskeligere at punktere.
Men dette gælder ikke for de ekstremt fine 127 EPI vævninger, hvor hver en tråd er uhyre sårbare. Det bedste kompromis for lav vægt og lav modstand er omkring 67 EPI (oplysning fra Schwalbe).
Schwalbe oplyser videre at de fleste af deres top dæk bruger de en 67 EPI karkasse. Vægt og rullemodstand kan sagtens reduceres yderligere ved hjælp af en 127 EPI karkasse. Men dette gør samtidigt disse dæk mere sårbare over for skader. Derfor bruger de med vilje kun 127 EPI karkasser på de lette konkurrencemæssige dæk, hvor vægten er en vigtig faktor.
Så 67 EPI eller 200 TPI er den bedste vævning og det bedste kompromis ved valg af cykeldæk.
Jeg havde udset mig tre cykeldæk fra producenten Schwalbe!
Schwalbe Lugano med 50 EPI (Ends Per Inch). Dette var dækket som sad på min cykel som standard. Det er med den klassiske profil (diamant) som giver dig en pålidelig ydeevne på både tørre og våde vej.
Det findes i nogle forskellige farver (kantstriber) så du kan få “piftet” udseendet på din cykel lidt på, skulle du ønske dette!
Schwalbe Durano RaceGuard med 67 EPI (Ends Per Inch). Dette er en videreudvikling af det oprindelige Durano dæk. Det har resulteret i at dækket har fået en anden profil, bedre køre egenskaber og en ekstrem lang levetid. Dækket er desuden sammensat af en Dual Compound (gummiblanding) for et absolut optimalt vejgreb.
Jeg tror ikke det ville have nogen betydning for mig personligt, men dækket er også lige blevet 10 gram lettere end det gamle Durano dæk. Og så er dækket blevet punkteringsbeskyttet med et RaceGuard beskyttelses indlæg.
Schwalbe Durano Plus med 67 EPI (Ends Per Inch). Durano Plus er designet med et formål, maksimal beskyttelse imod punktering.
SmartGuard beskyttelses bæltet er lavet af elastisk gummi og giver en usædvanlig høj grad af beskyttelse for et væddeløbs dæk . Profilen og gummiblandingen er den samme som på Durano RaceGuard.
Schwalbe selv er ikke blege for at udtale at det er “det mest effektive beskyttelses bælte der er lavet til cykeldæk”. Det 5 mm tykke lag af meget fleksibel specielt gummi giver permanent beskyttelse. Også i tilfælde af indlejrede objekter. Selv tegnestifter skulle ikke være noget problem for dette dæk.
Jeg skal for god ordens skyld nævne at jeg ikke selv har prøvet dækket, så vi må tage til takke med de overbevisende ord fra producenten Schwalbe selv.
Mit valg faldt på Durano RaceGuard!
Hvorfor nu det? Egentlig havde jeg længe Lugano dækket i tankerne af den simple grund at det var det cykeldæk som cyklen blev leveret med fra producenten. Og jeg havde jo kun punkteret 2 gange på 2700 kilometer kørsel… så hvorfor prøve et andet dæk?
Valget var imellem RaceGuard og Plus, det var samme profil, det var samme gummiblanding, så alt i alt var den eneste forskel punkteringsbeskyttelsen på dækkene. En punkteringsbeskyttelse der betyder at RaceGuard vejer 225 gr. og Plus vejer 340 gr. Det er altså en forskel på hele 115 gr. eller sagt på en anden måde – to stk. Durano Plus vejer det samme som 3 stk. Durano RaceGuard.
Det er ikke sikkert at jeg ville kunne mærke det på mine cykelture, men i skrivende stund var jeg ikke parat til at gå så meget på kompromis med vægten. Havde dækkene været til min almindelige cykel, så havde jeg valgt Durano Plus.
Så nu bliver det spændende om RaceGuard dækket kan holde mig mere punkterfri end det oprindelige Lugano dæk og om der er flere kilometer i RaceGuard dækket, det vil tiden kun vise !
Så er dækkene leveret og klar til montering!
Jeg bestilte dækkene i forbindelse med at jeg skrev dette indlæg og dækkene blev leveret dagen efter, så det er bare lækkert! Der er ikke noget værre end at gå og vente på sin bestilling, så hurtig levering, fra dag-til-dag det er bare super lækkert.
Så nu skal dækkene bare monteres 🙂
Montering af Schwalbe Durano!
Da det er første gang jeg skal montere et par foldedæk på cyklen, blev jeg noget overrasket da jeg tog dækkene ud af pakken. Dækkene skulle “rettes” ud efter at de havde ligget i pakket og jeg blev lidt bekymret om de “folder” som dækkene havde fået, kunne rette sig selv ud.
Det viste sig at min bekymring var unødvendig. Der er absolut ingen tegn på folder efter at dækket er monteret og pumpet op.
Selve monteringen var næsten problemfrit. Et foldedæk er mere “levende” i forhold til et kanttrådsdæk, dvs. det har nemmere ved at ryge af fælgen igen efter du har vippet den ene kant ind over fælgkanten. At få slangen i foregår på samme måde som ved et kanttrådsdæk, kom lidt luft i, så er det nemmere at have med at gøre.
Når de sidste 10-15 cm. af dækket mangler at blive krænget på fælgen, kan det godt blive lidt svært. Her skal der bruges en del fingerkræfter og lidt teknik for at få dækket krænget helt ind over fælgkanten… men det gik efter et par forsøg!
Værd at huske når du skal montere Schwalbe Durano er… der skal tages højde for rotation retningen. Dette fremgår af et lille mærke på dækkanten, som tydeligt viser i hvilken retning dette er. Så husk at tjekke dette inden du begynder monteringen, det er rigtigt ærgerligt at skulle starte forfra skulle du først opdage det efterfølgende.
Så er det bare tilbage på landevejen igen… tak fordi du læste med!