Giv din motionscykling et ekstra løft med en kadencemåler. At køre med en højere kadence kræver tilvænning og det gøres nemmere med en kadencemåler på din cykel.
Hvad er kadence og kadencemåler?
Kadencen er det antal pedalomdrejninger, målt pr. minut, som du træder i pedalerne. Det er en omdrejning som går hele vejen rundt, det vil sige at du starter med f.eks. højre fod i bunden af pedaltrådet og slutter med højre fod i bunden af pedaltrådet.
Den mest simple måde at tælle kadencen på er at tælle hvor mange gange f.eks. højre fod trædes ned i løbet af et minut. Eller f.eks. i 15 sekunder og så gange med 4 for at få antallet pr. minut. Det kræver så at du skal holde øje med dit ur på armen, samtidig med at du tæller og ikke mindst, samtidig med at du cykler og holder fokus på vejen… så derfor kan det gøres på en endnu nemmere måde!
Den nemmere måde er ved hjælp af en cykelcomputer og en kadencemåler. En kadencemåler er præcis som navnet fortæller, en måler som måler kadencen, så du ikke selv skal sidde og tælle hvor mange eller hvor få omdrejninger du cykler med i pedalerne.
Der findes i dag to typer af kadencemålere, den ene består af en føler der anbringes på den ene baggaffelarm med strips og hvor der anbringes en magnet på den ene pedalarm. Når magneten så passerer føleren, så registrere føleren en omgang i pedalerne. Den anden type (det sidste nye) er den som er vist herover og den består kun af en komponent, nemlig føleren som er indrettet på sådan en måde at den registrere selve rotationen på pedalen og på den måde kan finde ud af hvornår pedalen har foretaget en hel omgang, den monteres nemt med specielle gummibånd og kan derfor nemt afmonteres ved f.eks. cykelvask.
For begge typer gælder det at de skal tilsluttes en cykelcomputer som så vil vise selve kadencen i displayet. Har du en smartphone som er ANT+ kompatibel, så kan du også bruge f.eks. Endomondo til at få registreret og vist kadencen på din cykeltur.
Hvorfor er det godt at vide kadencen?
Det er godt at vide hvilken kadence du kører med når cykler, fordi den må helst ikke være for lav, specielt ikke hvis du skal have noget ud af din cykling og træning og såfremt at du gerne vil have en rimelig fart på din cykel.
Derudover belaster cykling med en høj kadence også dit kredsløb mere. Og bemærk venligst at her er ordet “belaster” ikke negativt ment, det er i denne sammenhæng godt, fordi det betyder en forbedring af dit kredsløb og din kondition.
Ved en høj kadence og et lavere (lettere) gear er det hårdt for pulsen og vejrtrækningen, i det at du bliver hurtigt forpustet (indtil du bliver vant til den højere kadence) – imens det føles let og bedre for benene. Ved en høj kadence bruger du ikke så mange kræfter på at træde pedalerne rundt, så du bliver ikke så træt i benene, samtidigt med at dine ben heller ikke “syre” til, du får faktisk trådt evt. mælkesyre ud af benene ved en højere kadence.
Ved en lav kadence og et højere (tungere) gear føles det ikke så hårdt for pulsen og vejrtrækningen, imens det dog godt kan blive tungt og hårdt for benene. Du bliver hurtigere træt i benene og de kan også godt syre hurtigt til.
Faktisk kan du opretholde den samme hastighed som du kører i et højt (tungt) gear med en lav kadence, sammenlignet med at køre i et lavt gear (let) og en høj kadence, lad mig give dig et eksempel herunder…
Sæt kæden på den store klinge foran med f.eks. 50 tænder og kassetten bagpå med 13 tænder, så kører du ca. 29 km./t ved en kadence på 60, skifter du gear fra 13 tænder op til 17 tænder og kører med en højere kadence på 80, så bibeholder du den samme hastighed. Og dette er faktisk meget nemmere set over en længere cykeltur, du forbrænder mere energi, men det er bedre for dine ben, som ikke bliver trætte og tunge.
Så der er altså en gevinst at hente ved at køre med en højere kadence, samme hastighed, bedre kondition, mindre syre og mindre trætte ben… og det er da også værd at tage med når du er ude og cykle mellem 50 – 75 eller 100 km.
Nu er vi alle sammen dog forskellige, så selvfølgelig vil der være nogen som ikke vil opleve ovenstående, men flertallet af motioncyklister vil opleve dette – jeg selv inklusiv!
Det “runde” tråd, hvad er det?
Det runde tråd er en teknik hvor du træder ned med den ene fod og trækker med den anden, det er en teknik du kun kan praktisere såfremt du køre med klamper og rigtige cykelsko. Og det er en teknik som er god at lære og kunne i praksis.
Det mest naturlige for os er at træde “ned” i pedalen, det er nemlig det vi lærer som børn og det er den eneste måde vi kan træde på med almindelige sko. Når du træner eller kører med det “runde” tråd, så skal du faktisk træde fremad i pedalen (det kan lade sig gøre, fordi dine sko er klikket fast til pedalen), samtidigt med at du træder fremad med den ene fod, så skal du trække tilbage i pedalen med den anden fod.
At trække tilbage i pedalen gøres på samme måde som du skraber skosålen ren på kanten af en kantsten. Efter du har “skrabet skosålen ren” så trækker du op i pedalen ved hjælpe af musklen på baglåret.
Det er en teknik som du ikke lærer på en enkelt eller to cykelture, det er noget der skal trænes hver gang du er ude og cykle. Du benytter dig af teknikken til at komme forbi de “døde” punkter når du cykler, dvs. der hvor pedalen er helt i top og helt i bund.
De kræfter du bruger når du træder ned i pedalen og cyklen kører fremad, der udnyttes ca. 2/3 af denne kræft til at få cyklen i bevægelse, den sidste 1/3 kan du hente ved at trække i pedalen og dermed få den fulde udnyttelse af dine kræfter… men husk det kræver øvelse og det kan kun gøres med kliksko og klamper.
For at få den rette fornemmelse hvordan det føles i benene og hvordan det runde tråd udføres, så kan du prøve at gøre det med et ben af gangen… enten på en stillevej eller som jeg selv gjorde, på en spinning cykel.
Hvor hurtig skal den høje kadence være?
De fleste motioncyklister cykler med en kadence på omkring 60 omdrejninger pr. minut. Det hænger måske sammen med at mange motioncyklister kører på en almindelig cykel med f.eks. 3 eller 7 gear. Samtidigt med at vi som almindelige cyklister ikke er vant til at træde hurtigt rundt i pedalerne. Men så snart du så kommer over på f.eks. en racercykel med 22 gear, så har du selvsagt mange flere muligheder for at tilpasse cyklingen og tempoet i forhold til vind og vejr med de mange gear.
Og her finder du hurtigt ud af at det er nemmere at træde hurtigt rundt i pedalerne på en racercykel kontra en almindelig cykel. Og dermed er det også nemmere at køre med en højere kadence på f.eks. en racercykel i forhold til en almindelig cykel.
Jeg startede selv ud med at køre i et tungt gear og dermed en lav kadence, men jeg fandt hurtigt ud af at mine ben ikke kunne holde til det, på de længere ture. Jeg følte at det var en form for tung vægttræning af benene, så jeg prøvede at køre i et lettere gear og sætte kadencen lidt op hver gang jeg blev træt i benene. Men jeg vidste ikke helt hvor hurtigt jeg skulle træde i pedalerne, så dette måtte jeg læse mig lidt til rundt omkring på nettet og cykelblade.
Skal du have noget ud af din træning, så skal du ligge med en kadence på 80-90 omdrejninger pr. minut. Det virker rigtigt godt for mit vedkommende, jeg får ikke trætte ben og jeg syre ikke til. Det næste trin hedder en kadence på 90-105, det lyder af meget, men det er det ikke – det kommer du nemt til at træde på den lange lige landevej, hvor vind og vejr bare er perfekt. Jeg indrømmer her at en kadence på 90-105 pr. minut er en høj kadence som jeg kun rammer på mine cykelture og altså ikke ligger på i længere tid af gangen.
På en almindelig cykeltur, ligger jeg på en kadence imellem 70-100, med en gennemsnits kadence på 80-85 stykker!
Brug kadencen til at beregne din hastighed!
Ja, det kan faktisk godt lade sig gøre. Du kan beregne din hastighed ved hjælp af din kadence, din hjulstørrelse, din pedalarmslængde, din kassette (bagerste tandhjul) og din krank (forreste tandhjul).
Jeg kender ikke formlen, men den kan du finde her på denne side 🙂 … Sheldon Brown Gear Calculator – her indtaster du blot følgende…
- Hjulstørrelse – f.eks. 700 x 23 / 23-622
- Længde på pedalarmene – f.eks. 172,5 mm.
- Kadence pr. minut – f.eks. 80 RPM
- Antal tænder på de forreste klinger f.eks. 50-34
- Kassette – f.eks. Shimano 11 gear, 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
Og så trykker du på calculate (beregn) og får resultater som vist herunder…
Det er en dejlig nem oversigt som tydeligt viser din hastighed ved en given gearkombination og en given kadencen. Så er kadence noget for dig, så er det bare med at få investeret i en kadencemåler, sat den på cyklen og så komme ud på landevejen.
Tak fordi du læste med!